Anti bullying περιβάλλον: Δημιουργώντας ένα περιβάλλον κατά του σχολικού εκφοβισμού για την αντιμετώπιση της ενδοσχολικής βίας
Η ενδοσχολική βία είναι ένα ανησυχητικό φαινόμενο που απειλεί την ευημερία των παιδιών και των νέων σε όλο τον κόσμο.
Πρόκειται για πολλαπλή μορφή κακοποίησης. Και περιλαμβάνει την φυσική, την λεκτική και την ψυχολογική βία. Καθώς επίσης και τον αποκλεισμό μέσω του εκφοβισμού.
Αντιμετωπίζοντας αυτό το πρόβλημα, είναι κρίσιμο να αναπτύξουμε ένα Anti bullying περιβάλλον, που θα αντιτίθεται στο σχολικό έκφοβισμο. Και θα προάγει την ασφάλεια, την αλληλεγγύη και την καλή συμπεριφορά.
Παρακάτω, θα εξετάσουμε τη σημασία της δημιουργίας ενός αντι-bullying περιβάλλοντος και τι μπορούμε να κάνουμε, για να αντιμετωπίσουμε την ενδοσχολική βία.
Η δημιουργία ενός ασφαλούς περιβάλλοντος μέσα στο σχολείο είναι το πρώτο βήμα για την αποτροπή του bullying. Και η ασφάλεια ξεκινάει μέσα από την σχολική αίθουσα. Και όλοι οι μαθητές, θα πρέπει να αισθάνονται ασφαλείς, σε όλους τους χώρους του σχολείου, όπως είναι το κυλικείο ή οι τουαλέτες.
Όλοι μαζί, μαθητές και δάσκαλοι, μπορούν να δημιουργήσουν εκείνες τις προϋποθέσεις για την δημιουργία ενός κλίματος όπου το bullying δεν είναι αποδεκτό από κανέναν. Εντός και εκτός σχολείου.
Στα σχολεία μπορούμε να δημιουργήσουμε ένα Anti bullying περιβάλλον κάνοντας τα παρακάτω:
- Δημιουργούμε μία κουλτούρα όπου ο σεβασμός, διδάσκεται σε όλα τα παιδιά. Να υπάρχει ανταμοιβή στους μαθητές όταν αυτοί σέβονται τους συνομηλίκους τους. Αλλά και τους καθηγητές τους, καθώς και όλους όσους εργάζονται μέσα στη σχολική μονάδα.
- Πρέπει να είμαστε σίγουροι ότι οι μαθητές αλληλεπιδρούν με ασφάλεια μέσα στο σχολείο. Πρέπει να εντοπίσουμε ποιοι χώροι μέσα ή γύρω από το σχολείο θα μπορούσαν να είναι σημεία που μπορεί να λάβουν χώρα βίαια περιστατικά. Οι μαθητές είναι πιο πιθανό να δεχτούν μια επίθεση όταν απουσιάζουν οι ενήλικες. Δηλαδή σε χώρους του σχολείου όπου δεν υπάρχει επίβλεψη. Τέτοιοι χώροι μπορεί να είναι οι τουαλέτες, το προαύλιο ή ακόμη και το κυλικείο του σχολείου.
- Όλοι όσοι εργάζονται στη σχολική μονάδα θα πρέπει να έχουν τα μάτια τους ανοιχτά. Ώστε να εντοπιστούν έγκαιρα περιστατικά βίας ανάμεσα σε μαθητές. Οι δάσκαλοι, οι καθηγητές, οι καθαρίστριες του σχολείου… Ακόμη και ο υπεύθυνος του κυλικείου, είναι άτομα τα οποία μπορούν να εντοπίσουν παραβατικές συμπεριφορές.
- Ο σεβασμός ξεκινάει μέσα στην σχολική αίθουσα. Χτίζοντας μες στην τάξη το σεβασμό ανάμεσα σε καθηγητές και μαθητές, προστατεύουμε το σύνολο της κοινότητας από φαινόμενα bullying.
Anti bullying περιβάλλον μέσω της εκπαιδευτικής ευαισθητοποίησης
Η εκπαιδευτική ευαισθητοποίηση αποτελεί θεμελιώδες στοιχείο στον αγώνα κατά της ενδοσχολικής βίας. Και της δημιουργίας ενός ασφαλούς περιβάλλοντος για τα παιδιά. Η σωστή εκπαίδευση και η αυξημένη ευαισθητοποίηση σε όλα τα επίπεδα της κοινότητας είναι ουσιαστικές. Για να κατανοήσουμε την ενδοσχολική βία, τα κίνητρά της και τον τρόπο που επηρεάζει τα παιδιά και τους νέους. Εδώ ακολουθούν μερικά σημαντικά στοιχεία που αφορούν την εκπαιδευτική ευαισθητοποίηση:
Η πρώτη πτυχή της εκπαιδευτικής ευαισθητοποίησης είναι η αναγνώριση των σημάτων της ενδοσχολικής βίας. Οι εκπαιδευτικοί, μαζί με τους γονείς και τους μαθητές, πρέπει να μάθουν πώς να αναγνωρίζουν τις ένδειξεις, όταν ένα παιδί υποφέρει από εκφοβισμό. Αυτό περιλαμβάνει αλλαγές στη συμπεριφορά του παιδιού. Όπως απομόνωση, απώλεια ενδιαφέροντος για το σχολείο, ή ακόμη και φυσικό τραυματισμό. Επίσης, περιλαμβάνει την αναγνώριση των αλλαγών στη συμπεριφορά των παιδιών, που μπορεί να υποφέρουν από την αγωνία λόγω του bullying τους.
- Επίδραση της ενδοσχολικής βίας στα παιδιά και τους νέους
Η εκπαιδευτική ευαισθητοποίηση πρέπει επίσης να επικεντρωθεί στην κατανόηση των επιπτώσεων της ενδοσχολικής βίας στα παιδιά και τους νέους. Οι ενήλικες πρέπει να συνειδητοποιήσουν ότι η βία μπορεί να έχει μακροπρόθεσμες συνέπειες στην ψυχική υγεία και την αυτοεκτίμηση των παιδιών. Τα παιδικά και εφηβικά χρόνια είναι κρίσιμα για την ανάπτυξη της ταυτότητας και της κοινωνικής δυναμικής. Και η ενδοσχολική βία μπορεί να τα απειλήσει σοβαρά.
- Ενθάρρυνση της αναφοράς και της συμμετοχής
Τέλος, η εκπαιδευτική ευαισθητοποίηση πρέπει να περιλαμβάνει την ενθάρρυνση της αναφοράς περιστατικών και της συμμετοχής στην καταπολέμηση της ενδοσχολικής βίας. Οι μαθητές πρέπει να γνωρίζουν ότι μπορούν να αναφέρουν κακοποίηση με ασφάλεια και εμπιστευτικότητα. Και πρέπει να έχουν πρόσβαση σε μηχανισμούς αναφοράς. Οι γονείς, οι εκπαιδευτικοί και οι κοινότητες πρέπει να υποστηρίζουν αυτήν την ανοιχτή και διαφανή προσέγγιση. Δημιουργώντας ένα ασφαλές περιβάλλον για την αναφορά των περιστατικών κακοποίησης.
Σύστημα αναφορών και υποστήριξης στο Anti bullying περιβάλλον
Το σύστημα αναφορών και υποστήριξης αποτελεί σημαντικό μέρος της αντιμετώπισης της ενδοσχολικής βίας και της δημιουργίας ενός περιβάλλοντος ασφάλειας και στήριξης για τα παιδιά και τους νέους. Ας εξετάσουμε πώς το σύστημα αυτό συμβάλλει στην αντιμετώπιση της ενδοσχολικής βίας πιο αναλυτικά:
- Αναφορές: Η σημασία της ανοικτής επικοινωνίας
Ένα αποτελεσματικό σύστημα αναφορών πρέπει να βασίζεται σε ανοικτή επικοινωνία. Οι μαθητές πρέπει να γνωρίζουν ότι μπορούν να αναφέρουν περιστατικά βίας. Χωρίς τον φόβο κατακραυγής ή πίεσης. Οι γονείς, οι εκπαιδευτικοί και το υπολοιπό προσωπικό του σχολείου πρέπει να είναι προσβάσιμοι και πρόθυμοι να ακούσουν. Και να αντιδράσουν σε αυτές τις αναφορές. Αυτό δημιουργεί ένα κλίμα εμπιστοσύνης, όπου τα παιδιά αισθάνονται ότι οι ανησυχίες τους λαμβάνονται σοβαρά υπόψη.
- Υποστήριξη των Θυμάτων: Η σημασία της συναισθηματικής και ψυχολογικής υποστήριξης
Η ύπαρξη ενός συστήματος υποστήριξης για τα θύματα της βίας είναι κρίσιμη. Τα παιδιά που έχουν υποστεί ενδοσχολική βία χρειάζονται συναισθηματική, ψυχολογική και συμβουλευτική υποστήριξη. Για να αντιμετωπίσουν άμεσα τις επιπτώσεις της βίας. Αυτή η υποστήριξη μπορεί να προσφέρεται από ειδικούς ψυχολόγους, συμβούλους, ή άλλους ειδικούς στον τομέα της παιδικής ψυχολογίας. Επιπλέον, η οικογένεια των θυμάτων πρέπει να είναι ενεργά εμπλεκόμενη. Για να παράσχει στα παιδιά την υποστήριξη που χρειάζονται.
- Κατανοώντας τους δράστες: Προσέγγιση για την αλλαγή
Εκτός από την υποστήριξη των θυμάτων, το σύστημα πρέπει επίσης να επικεντρώνεται στην αντιμετώπιση των δραστών. Πολλοί από τους εκφοβιστές μπορεί να χρειάζονται εκπαίδευση και υποστήριξη. Για να κατανοήσουν τις συνέπειες της συμπεριφοράς τους και να αλλάξουν τον τρόπο της. Σε αυτήν την προσέγγιση, το σχολείο μπορεί να συνεργαστεί με ειδικούς που ειδικεύονται στην αντιμετώπιση της συμπεριφοράς των εκφοβιστών για την επανεκπαίδευσή τους.
Προαγωγή της Αλληλεγγύης και της Συμπόρευσης
Η προαγωγή της αλληλεγγύης και της συμπόρευσης αποτελεί έναν καίριο πυλώνα στη δημιουργία ενός αντι-bullying περιβάλλοντος. Που θα επιδιώκει την πρόληψη και την αντιμετώπιση της ενδοσχολικής βίας. Ας εξετάσουμε πώς η αλληλεγγύη και η συμπόρευση μπορούν να συμβάλουν σε αυτό το σημαντικό έργο:
- Σεβασμός για τις διαφορές
Η προαγωγή της αλληλεγγύης ξεκινά με τον σεβασμό των διαφορών. Οι μαθητές πρέπει να μάθουν ότι κάθε άνθρωπος είναι μοναδικός και διαφορετικός. Και αυτό πρέπει να γίνεται σεβαστό. Η πολυμορφία στον πολιτισμό, τη θρησκεία, το φύλο, την εθνικότητα και τη σεξουαλικότητα πρέπει να αξιολογείται ως πλούτος. Και όχι ως παράγοντας για εκφοβισμό.
- Διαπολιτισμικός διάλογος
Ο διάλογος είναι ο δρόμος προς την κατανόηση. Τα σχολεία πρέπει να προάγουν τον διαπολιτισμικό διάλογο. Με τον ανοιχτό διάλογο, μεταξύ των μαθητών. Αυτό δίνει την ευκαιρία στους νέους να μάθουν για διάφορες κουλτούρες, πεποιθήσεις και πρακτικές. Και να αναπτύξουν καλύτερη κατανόηση για τις διαφορές, αντί για τον φόβο του άγνωστου.
- Καταπολέμηση της ενδοσχολικής βίας
Η αλληλεγγύη και η συμπόρευση είναι στοιχεία που ενισχύουν την αντίσταση ενάντια στην ενδοσχολική βία. Όταν οι μαθητές μαθαίνουν να σέβονται τους άλλους και να στηρίζουν ανοιχτά τους συμμαθητές τους, μειώνεται η πιθανότητα εκφοβισμού. Και αυξάνεται η αντίδραση κατά της βίας. Επιπλέον, οι μαθητές μπορούν να δημιουργήσουν μια κουλτούρα αλληλεγγύης και αμοιβαίας υποστήριξης. Που θα ενισχύει την αίσθηση ασφάλειας στο σχολικό περιβάλλον.
Αντιμετώπιση των Δραστών άμεσα στο Anti bullying περιβάλλον
Η αντιμετώπιση των δραστών αποτελεί κρίσιμο βήμα στον αγώνα ενάντια στην ενδοσχολική βία. Ενώ η προσοχή συχνά επικεντρώνεται στα θύματα, η σωστή αντιμετώπιση των δραστών είναι εξίσου σημαντική. Ας εξετάσουμε πώς μπορούμε να προσεγγίσουμε αυτό το δύσκολο κομμάτι της ενδοσχολικής βίας:
- Εκπαίδευση στην κατανόηση
Η εκπαίδευση των δραστών αποτελεί ένα από τα πρώτα βήματα προς την κατανόηση των συνεπειών της συμπεριφοράς τους. Συχνά, τα παιδιά που εμπλέκονται σε πράξεις εκφοβισμού δεν αντιλαμβάνονται πλήρως τη σοβαρότητα των πράξεών τους και τις επιπτώσεις που έχουν στα θύματα τους. Η εκπαίδευση μπορεί να τους ευαισθητοποιήσει για τον πόνο και την αγωνία που προκαλεί ο εκφοβισμός. Και να τους βοηθήσει να αναγνωρίσουν το λάθος τους.
- Ψυχολογική υποστήριξη για αλλαγή
Πολλοί δράστες χρειάζονται ψυχολογική υποστήριξη για να αλλάξουν τη συμπεριφορά τους. Οι ψυχολόγοι και οι συμβούλοι μπορούν να συνεργαστούν με τα παιδιά. Για να αναγνωρίσουν τις ρίζες της επιθετικότητάς τους, να αναπτύξουν νέες δεξιότητες αντιμετώπισης συγκρούσεων και να μάθουν να αντιδρούν με σεβασμό τους άλλους.
- Συμμετοχή των γονέων και της κοινότητας
Η συμμετοχή των γονέων και της ευρύτερης κοινότητας είναι επίσης σημαντική στην αντιμετώπιση των δραστών. Οι γονείς πρέπει να συνεργαστούν με το σχολείο και τους ειδικούς για να παράσχουν την απαραίτητη υποστήριξη και εποπτεία στα παιδιά τους. Η κοινότητα πρέπει επίσης να προάγει τις αξίες της συμπόρευσης και της αλληλεγγύης. Δημιουργώντας ένα περιβάλλον που αντιτίθεται στην ενδοσχολική βία.
Anti bullying περιβάλλον και το παράδειγμα της Δανίας
Η Δανία είναι μια από τις πιο ευτυχισμένες χώρες στον κόσμο. Το επιβεβαιώνει και η ετήσια έκθεση των Ηνωμένων Εθνών για την Παγκόσμια Ευτυχία. Η οποία από το 2012 καταγράφει τον σχετικό δείκτη σε 155 χώρες του κόσμου.
Η ευτυχία στη Δανία φαίνεται πως είναι μόνιμη κατάσταση. Αφού τα τελευταία εφτά χρόνια η χώρα αυτή της Σκανδιναβίας τερματίζει στις τρεις πρώτες θέσεις της λίστας με τα πιο ευτυχισμένα κράτη στον κόσμο. Το γεγονός ότι το μάθημα της ενσυναίσθησης είναι υποχρεωτικό στα σχολεία της Δανίας από το 1993, είναι προφανές ότι έχει συμβάλει στο κλίμα ευτυχίας που επικρατεί στη χώρα.
Η ενσυναίσθηση βοηθά στην οικοδόμηση σχέσεων, εμποδίζει το bulling και προωθεί την επιτυχία και στον επαγγελματικό τομέα. Οι έφηβοι με ενσυναίσθηση γίνονται σε συντριπτικό ποσοστό επιτυχημένοι ενήλικες. Επειδή είναι περισσότερο επικεντρωμένοι στους στόχους τους από ότι οι νάρκισσοι συμμαθητές τους.
Μάθημα της ενσυναίσθησης
Στα σχολεία της Δανίας μια ώρα την εβδομάδα είναι αφιερωμένη στο μάθημα Klassens tid. Πρόκειται για το μάθημα της ενσυναίσθησης που αφορά τους μαθητές ηλικίας 6-16 ετών. Είναι υποχρεωτικό, σύμφωνα με το σχολικό πρόγραμμα της Δανίας. Και θεωρείται εξίσου σημαντικό με την ώρα των αγγλικών ή των μαθηματικών.
Στη διάρκεια του μαθήματος τα παιδιά συζητούν τα προβλήματα τους, είτε αφορούν το σχολείο, είτε όχι. Και όλοι μαζί με τον δάσκαλο τους προσπαθούν να βρουν λύσεις. Εάν δεν υπάρχει κάποιο ζήτημα προς επίλυση, τα παιδιά περνούν μια ώρα μαζί χαλαρώνοντας, απολαμβάνοντας το περιβόητο hygge. Μια λέξη που δεν μεταφράζεται απόλυτα και είναι άμεσα συνδεδεμένη με την κατάσταση ευτυχίας που επικρατεί στην σκανδιναβική αυτή χώρα.
Το hygge θα μπορούσε να οριστεί ως μια εσκεμμένη οικειότητα, μια οικειότητα που έχουμε εμείς δημιουργήσει από πρόθεση.
stopbullying.gr
Σε μια χώρα όπου σκοτεινιάζει νωρίς, βρέχει συνέχεια και το γκρι χρώμα βασιλεύει παντού, το hygge αφορά το φως, τη ζεστασιά, τη φιλία και τη δημιουργία μιας ατμόσφαιρας οικειότητας μεταξύ των ανθρώπων.
Το hygge είναι βασική έννοια για την καλή υγεία των Δανών πολιτών. Και έχει πλέον λάβει τις διαστάσεις παγκόσμιου φαινομένου. Για του λόγου το ασφαλές, η Amazon πουλά πάνω από 900 βιβλία για το θέμα σχεδόν σε καθημερινή βάση. Ενώ το Instagram έχει περισσότερα από 3 εκατομμύρια αναρτήσεις με το hashtag #hygge.
Τα σχολεία στη σκανδιναβική αυτή χώρα διδάσκουν την ενσυναίθηση
Η Αμερικανίδα συγγραφέας και ψυχολόγος Jessica Alexander, που έχει συνεργαστεί με τη Δανή ψυχοθεραπεύτρια Iben Sandahl για τη συγγραφή και κυκλοφορία του βιβλίου The Danish Way of Parenting: What the Happiest People in the World Know About Raising Confident, Capable Kids εξηγεί πως τα σχολεία στη σκανδιναβική αυτή χώρα διδάσκουν την ενσυναίθηση. Ο βασικός τρόπος εκμάθησης της σχετίζεται με την ομαδική εργασία. Οι δάσκαλοι μαθαίνουν στα παιδιά να μην αποκλείουν τους άλλους. Αλλά να αναλαμβάνουν την ευθύνη να βοηθούν εκείνους που δεν διαθέτουν τα ίδια προσόντα.
Ο ανταγωνισμός πρέπει να αφορά μόνο τους εαυτούς μας και όχι τους άλλους. Είναι ένα ακόμα επιμέρους σημαντικό κεφάλαιο του ίδιου μαθήματος. Για το λόγο αυτό άλλωστε στη Δανία δεν δίνονται βραβεία ή διακρίσεις στα παιδιά που πρωτεύουν. Αλλά επιβραβεύονται τα κίνητρα για βελτίωση του κάθε μαθητή ξεχωριστά.
Οι Δανοί προσφέρουν στα παιδιά πολύ ελεύθερο χρόνο για παιχνίδι. Στη διάρκεια του οποίου μαθαίνουν την ενσυναίσθηση και αποκτούν διαπραγματευτικές ικανότητες. Το παιχνίδι στη Δανία θεωρείται εκπαιδευτικό εργαλείο από το 1871, εξηγεί η Jessica Alexander.
Κεφάλαιο της εκμάθησης στο πλαίσιο μιας ομάδας
Εξίσου σημαντικό είναι και το κεφάλαιο της εκμάθησης στο πλαίσιο μιας ομάδας. Στη διάρκεια του γίνονται ομάδες, παιδιά διαφορετικών δυνατοτήτων και αδυναμιών. Και που αναλαμβάνουν να φέρουν σε πέρας ένα συγκεκριμένο έργο, μια ξεχωριστή αποστολή. Σκοπός είναι να μάθουν τα παιδιά από πολύ νωρίς ότι δεν μπορούν να πετύχουν μόνα τους. Και ότι χρειάζονται τους άλλους για να έχουν καλύτερα αποτελέσματα.
Ένα παιδί που είναι φυσικό ταλέντο στα μαθηματικά, εάν δε μάθει να συνεργάζεται με τους συμμαθητές του, δεν θα φτάσει ψηλά. Είναι ένα πολύ σημαντικό μάθημα για όλους μας. Καθώς κανείς μας δεν προχωράει στη ζωή ολομόναχος, καταλήγει η Jessica Alexander.
Με οδηγό το παράδειγμα του ηγέτη και δημοφιλή μαθητή
Η σημασία του παραδείγματος που παρέχουν οι ηγέτες στα σχολεία, όταν πρόκειται για την αντιμετώπιση της ενδοσχολικής βίας, είναι ιδιαίτερα σημαντική. Οι ηγέτες, καλούνται να αποτελέσουν το καλό παράδειγμα. Ορισμένοι από τους βασικούς παράγοντες που οι ηγέτες πρέπει να προωθήσουν την αντι bullying συμπεριφορά περιλαμβάνουν την ευγένεια, τον σεβασμό και την ενσυναίσθηση.
Στα σχολεία, ο δημοφιλής μαθητής μπορεί να επηρεάσει θετικά τους συμμαθητές του. Προάγοντας τον σεβασμό και τη συναισθηματική ευαισθησία. Με αυτόν τον τρόπο, η συλλογική προσπάθεια για την καταπολέμηση της ενδοσχολικής βίας γίνεται πιο αποτελεσματική.
Το Anti bullying περιβάλλον απαιτεί προσπάθεια από το σύνολο της κοινότητας
Η δημιουργία ενός αντι-bullying περιβάλλοντος απαιτεί προσπάθεια από το σύνολο της κοινότητας.
Είναι απαραίτητο να αναγνωρίσουμε την ενδοσχολική βία, να εκπαιδεύσουμε την κοινότητα και να δημιουργήσουμε μέσα αναφοράς και υποστήριξης για τα θύματα.
Μόνο μέσω αυτής της κοινής προσπάθειας μπορούμε να δημιουργήσουμε ένα περιβάλλον που προάγει την ασφάλεια, την αλληλεγγύη και την αποδοχή στο εκπαιδευτικό πλαίσιο.
Είναι καθήκον μας να προστατεύουμε τα παιδιά και τους νέους από τη βία. Και να τους προσφέρουμε ένα ασφαλές και υγιές περιβάλλον για την ανάπτυξή τους.