Πλατφόρμα καταγγελιών bullying στην Ελλάδα: Ένα βήμα προς την ασφαλή εκπαίδευση από το Υπουργείο Παιδείας

Πλατφόρμα καταγγελιών bullying στην Ελλάδα
Πλατφόρμα καταγγελιών bullying στην Ελλάδα

Η ενδοσχολική βία και ο εκφοβισμός αποτελούν ένα σοβαρό και ευρέως διαδεδομένο πρόβλημα και στην ελληνική εκπαιδευτική κοινότητα. Παιδιά και έφηβοι αντιμετωπίζουν καθημερινά την απειλή της φυσικής, ψυχολογικής και ηλεκτρονικής κακοποίησης. Μιας κακοποίησης που μπορεί να έχει βαθιές και μακροχρόνιες επιπτώσεις στην ψυχολογική και σωματική τους υγεία.

Προκειμένου να αντιμετωπιστεί αποτελεσματικά αυτό το πρόβλημα, ο οργανισμός ΔΙΟΦΑΝΤΟ – Ινστιτούτο Τεχνολογίας Υπολογιστών και Εκδόσεων (Ι.Τ.Υ.Ε.) παρουσίασε στο υπουργείο Παιδείας την ηλεκτρονική πλατφόρμα καταγγελιών για το bullying.

Η πλατφόρμα αυτή αποτελεί ένα σημαντικό βήμα προς τη δημιουργία ενός εκπαιδευτικού περιβάλλοντος που να είναι ασφαλές, υποστηρικτικό και ενθαρρύνει την ανοιχτή επικοινωνία για τα θέματα του bullying.

Σύμφωνα με την ανακοίνωση του οργανισμού, η πλατφόρμα δέχεται επώνυμες καταγγελίες μόνο από γονείς και μαθητές. Καθώς και από αυτούς που έχουν την επιμέλεια των παιδιών. Αυτό εξασφαλίζει την εμπιστευτικότητα και την αξιοπιστία των αναφορών, προστατεύοντας τους καταγγέλλοντες από τυχόν αντίποινα ή εκδίκηση.

Μία από τις σημαντικότερες πτυχές της πλατφόρμας είναι η απαίτηση για πλήρη προσωπικά στοιχεία του καταγγέλοντα. Συμπεριλαμβανομένου του ΑΜΚΑ. Αυτό επιτρέπει στις αρμόδιες αρχές να διερευνήσουν τα περιστατικά με μεγαλύτερη ακρίβεια και να λάβουν τα αναγκαία μέτρα για την προστασία των θυμάτων και την αντιμετώπιση των δραστών.

Είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι η πλατφόρμα δεν αποτελεί μέσο για τους εκπαιδευτικούς να καταγγέλουν περιστατικά. Ωστόσο, έχουν πρόσβαση σε αυτήν μόνο σε περιπτώσεις που εμπλέκονται άμεσα. Είτε ως μέλη των αρμόδιων επιτροπών, είτε εάν υπάρχει καταγγελία εναντίον τους.

Η ψηφιακή πλατφόρμα καταγγελιών bullying στην Ελλάδα δίνει έμφαση στην ευθύνη και την ασφάλεια

Διασφαλίζοντας την ασφάλεια των χρηστών με ατομικούς κωδικούς εισόδου και προσβασιμότητα για άτομα με αναπηρία, η πλατφόρμα επιδιώκει να δημιουργήσει ένα περιβάλλον όπου η επικοινωνία και η αναφορά των περιστατικών είναι εύκολη και ασφαλής.

Ένα ιδιαίτερα σημαντικό στοιχείο της πλατφόρμας είναι η δημιουργία ομάδων δράσης, σε επίπεδο σχολικών μονάδων και διευθύνσεων εκπαίδευσης. Αυτές οι ομάδες, αποτελούνται από ειδικούς επιστήμονες, όπως ψυχολόγους και κοινωνικούς λειτουργούς. Και αναλαμβάνουν τη διαχείριση κρίσεων με υποστήριξη των σχολικών μονάδων, στην αντιμετώπιση των περιστατικών βίας και εκφοβισμού. Παρέχουν επίσης παρακολούθηση και επιβλέψη, ενώ ασκούν και εποπτεία σχετικά με τον χειρισμό των υποθέσεων, στο εσωτερικό των σχολικών μονάδων.

Εκτός από τις λειτουργίες που αφορούν τη διαχείριση περιστατικών, οι ομάδες αυτές είναι υπεύθυνες και για τη σύνταξη ετήσιων εκθέσεων. Που θα περιλαμβάνουν παρατηρήσεις και συμπεράσματα για την αντιμετώπιση των περιστατικών βίας, σε επίπεδο σχολικών μονάδων. Αυτές οι εκθέσεις, θα αποστέλλονται στους ανώτερους εκπαιδευτικούς οργανισμούς και θα συμβάλλουν στη συνεχή βελτίωση των διαδικασιών και των προγραμμάτων αντιμετώπισης της βίας στα ελληνικά σχολεία.

Εκτιμούμε ότι, η ειδική ψηφιακή πλατφόρμα όπως παρουσιάστηκε από τον οργανισμό “ΔΙΟΦΑΝΤΟ” αντιπροσωπεύει ένα σημαντικό βήμα προς την κατεύθυνση δημιουργίας ενός περιβάλλοντος εκπαίδευσης που θα είναι ασφαλές, υποστηρικτικό και δίκαιο για όλους τους μαθητές.

Με την παροχή ενός κρατικού μέσου για την αναφορά και την αντιμετώπιση της βίας, ενθαρρύνεται η ανοιχτή επικοινωνία για την δημιουργία μιας κοινότητας που θα αντιμετωπίζει τα προβλήματα του bullying, με την δέουσα σοβαρότητα και αποφασιστικότητα.

Πώς Λειτουργεί η Πλατφόρμα για το Bullying: Καταγραφή, Αξιολόγηση και Αντιμετώπιση

Η πλατφόρμα αποτελεί ένα εργαλείο για καταγραφή, αξιολόγηση και αντιμετώπιση των περιστατικών βίας και εκφοβισμού εντός του σχολικού περιβάλλοντος.

Ο ρόλος της πλατφόρμας είναι διττός:

  • Αφενός, έχει στόχο να καταγράφει, να αξιολογεί και να αντιμετωπίζει τα περιστατικά βίας ή εκφοβισμού εντός του σχολείου, και αφετέρου
  • να δημιουργήσει ένα αποθετήριο δεδομένων για την εξαγωγή συμπερασμάτων, ανατροφοδότησης και στοχευμένου σχεδιασμού προγραμμάτων πρόληψης εντός του σχολικού περιβάλλοντος.

Η πλατφόρμα σχεδιάζεται να είναι απλή στη χρήση, επιτρέποντας στους γονείς και τους μαθητές να υποβάλλουν αναφορές ή καταγγελίες με ευκολία. Τα περιστατικά θα αντιμετωπίζονται και θα αναλύονται σε τρία επίπεδα, αμέσως μετά την υποβολή των αναφορών.

Στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση, οι γονείς θα μπορούν επώνυμα να υποβάλλουν αναφορές με τον αριθμό μητρώου του μαθητή. Ενώ στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, το δικαίωμα χρήσης της πλατφόρμας θα έχουν και οι μαθητές γυμνασίου και λυκείου.

Με τον τρόπο αυτό, η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας έχει αναπτύξει μια δομή αξιολόγησης σε τρία επίπεδα, ώστε να καταλήγει στην πιο έγκαιρη παρέμβαση και την αντιμετώπιση των περιστατικών βίας και εκφοβισμού στα σχολεία.

Τρεις ομάδες δράσης αναλαμβάνουν τη διαχείριση των περιστατικών bullying στα σχολεία

Τρεις ομάδες δράσης αναλαμβάνουν τη διαχείριση των περιστατικών εκφοβισμού. Ενώ και μια επιστημονική επιτροπή θα επιβλέπει την λειτουργία της πλατφόρμας και θα εξετάζει τις προτάσεις που προκύπτουν από την ανάλυση των δεδομένων. Κάθε περιστατικό θα αντιμετωπίζεται με σοβαρότητα και θα αναλύεται από την επιστημονική επιτροπή. Η επιστημονική επιτροπή θα αναλάβει επίσης και την επίβλεψη – διαχείριση των πληροφοριών αυτών.

Οι τρεις ομάδες δράσης που συμμετέχουν στη διαχείριση των περιστατικών θα είναι οι παρακάτω:

  1. Α. Οι διευθυντές και οι διευθύντριες των σχολείων. Σε συνεργασία με ειδικούς ψυχολόγους και κοινωνικούς λειτουργούς, θα αναλαμβάνουν την πρώτη αντιμετώπιση των περιστατικών εντός του σχολείου.
  2. Β. Σε περιπτώσεις που το σχολείο αναγνωρίζει την ανάγκη για περαιτέρω παρέμβαση, ενεργοποιείται η τετραμελής Ομάδα Δράσης για την Πρόληψη και Αντιμετώπιση της Ενδοσχολικής Βίας και Εκφοβισμού.
  3. Γ. Τέλος, η επιστημονική επιτροπή αναλαμβάνει τη συνολική αξιολόγηση. Με την εξαγωγή συμπερασμάτων από τα περιστατικά, προκειμένου να καταρτιστούν προτάσεις για περαιτέρω παρέμβαση και πρόληψη.

Μέσα από αυτήν την πολυεπίπεδη δομή διαχείρισης, ο στόχος είναι να εξασφαλιστεί η έγκαιρη παρέμβαση, καθώς και η αποτελεσματική αντιμετώπιση των περιστατικών εκφοβισμού και βίας στα σχολεία.

Η πλατφόρμα αποτελεί ένα σημαντικό εργαλείο στο πλαίσιο της προσπάθειας για τη δημιουργία ενός ασφαλούς και υγιούς σχολικού περιβάλλοντος. Περιβάλλοντος που η ανάπτυξη και η ευημερία των μαθητών θα είναι η Νο1 προτεραιότητα όλων μας.

Υπουργείο Παιδείας: Πώς υποβάλλεται καταγγελία στην πλατφόρμα του stop-bullying.gov.gr


Στην ηλεκτρονική πλατφόρμα stop-bullying.gov.gr, μαθητές, γονείς και δάσκαλοι θα μπορούν να μιλήσουν για περιστατικά βίας στο σχολείο, είτε τα έχουν ζήσει εκείνοι είτε τα έχουν δει. Οι αναφορές θα είναι επώνυμες.

Η χρήση της πλατφόρμας είναι απλή, με ερωτήσεις και πεδία για να γράψουν αναλυτικά τα περιστατικά που έζησαν ή παρατηρήσαν.

Αρχικά, το σχολείο θα ασχολείται με τα περιστατικά και αν είναι πολύ σοβαρά, θα τα διαχειρίζεται η εκπαιδευτική αρχή με μια ομάδα που θα αποτελείται από ψυχολόγο, κοινωνικό λειτουργό και δύο εκπαιδευτικούς.

Για να υποβάλετε αναφορά στην πλατφόρμα του Υπουργείου Παιδείας stop-bullying.gov.gr πατήστε στον παρακάτω σύνδεσμο.

Ερωτήσεις για γονείς/ασκούντες την επιμέλεια παιδιών:

Μετά την επιτυχή είσοδό σας, θα ανακτηθούν τα εξής προσωπικά στοιχεία:

  • α) Όνομα,
  • β) Επώνυμο και
  • γ) Αριθμός Φορολογικού Μητρώου (Α.Φ.Μ.).

Τα προσωπικά αυτά στοιχεία δεν είναι προσβάσιμα από εσάς. Μπορείτε επίσης να καταχωρήσετε επιπλέον στοιχεία επικοινωνίας σας, όπως διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου ή/και αριθμό τηλεφώνου.

Με αυτά τα στοιχεία θα δημιουργηθεί ο προσωπικός σας λογαριασμός στην πλατφόρμα.

Το Όνομα, το Επώνυμο και τα στοιχεία επικοινωνίας σας θα καθίστανται διαθέσιμα μέσω της πλατφόρμας στη σχολική μονάδα που θα αναφέρετε.

Τι πληροφορίες διατηρούνται στην πλατφόρμα για αναφορές περιστατικών ενδοσχολικής βίας;

Οι Πληροφορίες που διατηρούνται στην πλατφόρμα συμπεριλαμβάνουν τα εξής:

  • Απαντήσεις στο ειδικό ερωτηματολόγιο για την υποβολή αναφορών περιστατικών ενδοσχολικής βίας,
  • Απαντήσεις που δίνονται από τη σχολική μονάδα κατά τη διαχείριση της αναφοράς περιστατικού,
  • Ο μοναδικός αριθμός υποβολής της αναφοράς,
  • Ο μοναδικός αριθμός υποβολής οποιασδήποτε προηγούμενης αναφοράς, αν αυτός εισάγεται από τον χρήστη,
  • Ο αριθμός μητρώου της μονάδας όπου συνέβη το περιστατικό,
  • Η κατάσταση της αναφοράς,
  • Επισυναπτόμενα αρχεία και Ενέργειες που αναλαμβάνει η σχολική μονάδα κατά τη διαχείριση της αναφοράς.

Όλα τα δεδομένα που εισάγονται στην πλατφόρμα και οι πληροφορίες που διατηρούνται δεν είναι προσβάσιμα από τρίτους και διατηρούνται για ένα χρονικό διάστημα έως και είκοσι πέντε (25) χρόνια.

Για μαθητές/μαθήτριες Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης

Για μαθητές και μαθήτριες της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, μπορείτε να υποβάλετε επώνυμη αναφορά για περιστατικά ενδοσχολικής βίας και εκφοβισμού μέσω της σελίδας υποβολής αναφορών, πατώντας στον παρακάτω σύνδεσμο.

Ωστόσο, οι μαθητές και οι μαθήτριες της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης δεν έχουν δικαίωμα υποβολής επώνυμων αναφορών για περιστατικά ενδοσχολικής βίας. Οι γονείς και όσοι/όσες έχουν την επιμέλεια μαθητών/τριών που φοιτούν στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση, θα κάνουν τις επώνυμες αναφορές στην εν λόγω πλάτφόρμα του Υπουργείου.