Σχολικό Bullying: Τι είναι; Κατανοώντας το πρόβλημα του bullying στο σχολείο μπορούμε να προτείνουμε λύσεις για την αντιμετώπιση του

Το σχολικό bullying είναι ο εκφοβισμός που συμβαίνει εντός της σχολικής αυλής και των σχολικών χώρων. Περιλαμβάνει φυσική, λεκτική, και ψυχολογική εκφοβιστική συμπεριφορά μεταξύ μαθητών.
Ο εκφοβισμός στο σχολείο αποτελεί μια σκοτεινή σκιά που επηρεάζει την παιδική και εφηβική ηλικία. Είναι ένα φαινόμενο που αγγίζει την καρδιά της εκπαιδευτικής κοινότητας και των γονέων. Και έχει σοβαρές συνέπειες στην ψυχολογική και σωματική υγεία των μαθητών. Στο πλαίσιο αυτό, θα εξετάσουμε την πολυπλοκότητα του προβλήματος του bullying στο σχολείο. Και θα προτείνουμε μέθοδους που μπορούν να αποτρέψουν και να αντιμετωπίσουν το σχολικό bullying [εκφοβισμό].
Κύριες μορφές σχολικού bullying
Το bullying στο σχολείο αποτελεί ένα πολύπλοκο φαινόμενο που εκδηλώνεται με διάφορες μορφές. Και η κατανόησή του είναι ιδιαίτερα σημαντική για την αντιμετώπιση και την πρόληψή του. Οι διάφορες μορφές εκφοβισμού περιλαμβάνουν τον λεκτικό εκφοβισμό, τον σωματικό εκφοβισμό, και τον ψυχολογικό εκφοβισμό. Κάθε μορφή έχει τις δικές της συνέπειες. Αλλά κοινό τους χαρακτηριστικό είναι η ανασφάλεια που προκαλούν στα θύματα.
Λεκτικός εκφοβισμός στο σχολείο
Ο λεκτικός εκφοβισμός περιλαμβάνει προσβλητικά σχόλια, ψυχολογική πίεση, απειλές, και ύβρεις. Αυτός ο τύπος εκφοβισμού μπορεί να προκαλέσει βαθιές πληγές στην ψυχολογία των παιδιών. Επηρεάζοντας την αυτοεκτίμησή τους και προκαλώντας ψυχικό άγχος. Ένα παιδί μπορεί να χρησιμοποιεί ψυχολογική πίεση, όπως το να λέει συνεχώς σε ένα άλλο παιδί πόσο ανίκητος είναι σε αθλητικά και πώς “κανείς δεν θέλει να είναι φίλος μαζί του”. Μπορεί να απειλεί ένα άλλο παιδί ότι θα τον βρει έξω από το σχολείο και θα τον χτυπήσει αν δεν του δώσει τα χρήματά του. Λεκτικό bullying είναι και οι ύβρεις και τα υβριστικά σχόλια που μπορούν να είναι συνήθως λεκτικές επιθέσεις σε σχέση με το φύλο, την εθνικότητα, την εμφάνιση, τη σεξουαλικότητα ή άλλα χαρακτηριστικά.
Σωματικός εκφοβισμός στο σχολείο
Ο σωματικός εκφοβισμός συμπεριλαμβάνει φυσική κακοποίηση, όπως χτυπήματα και άλλες βίαιες ενέργειες. Τα θύματα του σωματικού εκφοβισμού όχι μόνο υφίστανται σωματικό τραυματισμό αλλά και ψυχολογική κακοποίηση. Και αντιμετωπίζουν σοβαρές συνέπειες, συμπεριλαμβανομένων των εξής:
- Σωματικός Τραυματισμός: Ο σωματικός εκφοβισμός μπορεί να προκαλέσει πραγματικό σωματικό τραυματισμό. Όπως μώλωπες, καρδιολογικά προβλήματα και άλλες σωματικές βλάβες.
- Ψυχολογική Κακοποίηση: Οι θύματα συχνά βιώνουν σοβαρή ψυχολογική κακοποίηση, καθώς ο σωματικός εκφοβισμός συνδέεται και με συναισθηματικό πόνο και τραύμα.
- Κοινωνική Απομόνωση: Τα παιδιά που υφίστανται σωματικό εκφοβισμό συχνά απομονώνονται από τους άλλους μαθητές. Καθώς φοβούνται ότι θα αντιμετωπίσουν νέα βία.
- Επιπτώσεις στην Ψυχολογική Υγεία: Ο σωματικός εκφοβισμός μπορεί να οδηγήσει σε έντονο στρες, κατάθλιψη, και άλλες ψυχικές διαταραχές.
Ψυχολογικός εκφοβισμός στο σχολείο
Ο ψυχολογικός εκφοβισμός από bullying στο σχολείο επικεντρώνεται στην ψυχολογική πίεση, την απομόνωση, τη δυσφήμιση και την απειλητική συμπεριφορά. Αυτός ο τύπος εκφοβισμού μπορεί να έχει μακροχρόνιες επιπτώσεις στην ψυχική υγεία των παιδιών. Καθώς χτυπά την αυτοεκτίμησή τους και τους δημιουργεί έντονο στρες.
Κατανοώντας την ουσία αυτών των μορφών εκφοβισμού, μπορούμε να εκπαιδεύσουμε τους μαθητές, τους γονείς, και τους εκπαιδευτικούς για την αναγνώριση των προβλημάτων. Για σωστή και αποτελεσματική αντιμετώπιση του εκφοβισμού στο σχολείο.
Σχολικό bullying: Ποιοι επηρεάζονται;
Ο σχολικός εκφοβισμός επηρεάζει τόσο τα θύματα όσο και τους δράστες. Σε πολλές περιπτώσεις, οι παιδικές κακοποιητικές συμπεριφορές απορρέουν από παράγοντες όπως, οικογενειακό περιβάλλον, κοινωνικές επιρροές και ανάγκη για αναγνώριση.
Καταρχάς, τα θύματα του σχολικού εκφοβισμού βιώνουν σοβαρές συνέπειες στην ψυχολογική τους υγεία. Οι παιδικές ψυχές που υφίστανται τον εκφοβισμό αντιμετωπίζουν αυξημένο στρες, χαμηλή αυτοεκτίμηση και μπορεί να αναπτύξουν μακροχρόνιες ψυχολογικές δυσκολίες. Ο σχολικός εκφοβισμός μπορεί να αφήσει βαθιές πληγές στην ψυχολογία των παιδιών. Προκαλώντας συχνά ανασφάλεια, κατάθλιψη και αυξημένο ψυχικό άγχος.
Εκτός από τα θύματα, οι δράστες του σχολικού εκφοβισμού είναι επίσης σημαντικοί παράγοντες που επηρεάζονται από αυτόν τον φαινομενικά αρνητικό ρόλο. Συχνά, οι δράστες εκδηλώνουν επιθετική συμπεριφορά λόγω διαφόρων αιτιών. Όπως οικογενειακά προβλήματα, έλλειψη κοινωνικών δεξιοτήτων, ή ανάγκη για αναγνώριση από τους άλλους.
Ναι… Και σε ιδιωτικό σχολείο το bullying
Ο εκφοβισμός συμβαίνει όντως όχι μόνο σε δημόσια αλλά και σε ιδιωτικά σχολεία. Αυτό αποτελεί ένα σημαντικό μήνυμα που υπογραμμίζει την ανάγκη για δράση και ευαισθητοποίηση σε όλους τους τομείς της εκπαίδευσης. Ο εκφοβισμός δεν διακρίνει σε τίποτα τον τύπο του σχολείου. Ανεξάρτητα από το αν μιλάμε για δημόσια ή ιδιωτικά σχολεία, οι συνέπειες για τα παιδιά είναι παρόμοιες και εξίσου σοβαρές.
Στα ιδιωτικά σχολεία, η πίεση μπορεί να οφείλεται σε διάφορους λόγους. Όπως η ανταγωνιστικότητα ή οι υψηλές προσδοκίες από τους γονείς και τους καθηγητές. Ενώ τα ιδιωτικά σχολεία μπορεί να προσφέρουν εξαιρετική εκπαίδευση, δεν είναι ανώδυνα από τον εκφοβισμό. Και είναι σημαντικό να διατηρήσουμε μια ευαισθησία στο ζήτημα αυτό. Ανεξάρτητα από το πού συμβαίνει.
Η πρόληψη και η αντιμετώπιση του σχολικού εκφοβισμού πρέπει να αποτελεί προτεραιότητα σε όλα τα εκπαιδευτικά περιβαλλόντα. Προσφέροντας την κατάλληλη υποστήριξη στα παιδιά και διδάσκοντας τις αξίες της σεβασμού, της ανοχής και της συνεργασίας.
Bullying στο νηπιαγωγείο: Δραστηριότητες και πρόληψη
Ο εκφοβισμός στο νηπιαγωγείο είναι ένα πολύ σοβαρό ζήτημα, που απαιτεί πρόληψη και αντιμετώπιση από πολύ μικρή ηλικία. Η πρόληψη ξεκινά ακόμη και στο νηπιαγωγείο. Και υπάρχουν πολλές δραστηριότητες και προγράμματα που μπορούν να συμβάλλουν στη μείωση του εκφοβισμού, σε αυτά τα πρώτα εκπαιδευτικά στάδια.
Δραστηριότητες για την πρόληψη του εκφοβισμού στο νηπιαγωγείο:
- Εκπαίδευση στον σεβασμό και την ανοχή: Οι νηπιαγωγοί μπορούν να προωθήσουν τις αξίες του σεβασμού και της ανοχής μέσα από δραστηριότητες, παιχνίδια και παραδείγματα. Που επικεντρώνονται στην καλή συμπεριφορά και την καλή σχέση μεταξύ των παιδιών.
- Δραστηριότητες με διάλογο μεταξύ των παιδιών: Οι παιδαγωγοί μπορούν να προωθήσουν την επικοινωνία και την εξοικείωση μεταξύ των παιδιών. Δραστηριότητες όπως οι κύκλοι συζήτησης για τα συναισθήματα και οι κύκλοι διαλόγου, μπορούν να ενισχύσουν την ικανότητα των παιδιών να εκφράζουν τα συναισθήματά τους. Και να ακούν τα συναισθήματα των άλλων.
- Παιχνίδια ρόλων: Τα παιχνίδια ρόλων μπορούν να βοηθήσουν τα παιδιά να κατανοήσουν τις επιπτώσεις του εκφοβισμού και τη σημασία της συνεργασίας και της ανοχής.
Προγράμματα για την πρόληψη του εκφοβισμού στο νηπιαγωγείο:
- Προγράμματα τύπου “Σχολείο Χωρίς Εκφοβισμό”: Πολλά σχολεία υιοθετούν προγράμματα που βασίζονται στην αρχή του “Σχολείου Χωρίς Εκφοβισμό”. Αυτά τα προγράμματα περιλαμβάνουν εκπαιδευτικές δραστηριότητες και πόρους, για την πρόληψη του εκφοβισμού και την προώθηση του σεβασμού.
- Σχολικές ομάδες συναισθηματικής εκπαίδευσης: Οι ομάδες αυτού του είδους στοχεύουν στην ανάπτυξη των δεξιοτήτων αυτο-επίγνωσης και αντιμετώπισης του στρες σε νεαρά παιδιά.
Η πρόληψη του εκφοβισμού στο νηπιαγωγείο είναι σημαντική για τη δημιουργία υγιών σχολικών περιβαλλόντων. Για την προαγωγή της κοινωνικής ευημερίας των παιδιών.
Bullying στο δημοτικό
Ο εκφοβισμός στο δημοτικό αποτελεί ένα πρόβλημα που πρέπει να αντιμετωπιστεί εξίσου με αποφασιστικότητα και αποτελεσματικότητα. Είναι σημαντικό να δημιουργήσουμε ένα ασφαλές και υποστηρικτικό περιβάλλον για τα παιδιά στο δημοτικό, προκειμένου να προαγάγουμε την ψυχοκοινωνική τους ευημερία.
Δράσεις για την αντιμετώπιση του εκφοβισμού στο δημοτικό:
- Ευαισθητοποίηση και εκπαίδευση: Η ενημέρωση των εκπαιδευτικών, των γονέων και των παιδιών σχετικά με τον εκφοβισμό είναι θεμελιώδης. Πρέπει να γνωρίζουν τα σημάδια και τις συνέπειες του εκφοβισμού, καθώς και πώς να αντιδρούν σε αυτόν.
- Δημιουργία πολιτικών κατά του εκφοβισμού: Τα σχολεία πρέπει να εφαρμόζουν αυστηρές πολιτικές κατά του εκφοβισμού, που να περιλαμβάνουν συγκεκριμένες διαδικασίες για την αντιμετώπισή του.
- Στήριξη των θυμάτων: Τα παιδιά που υφίστανται εκφοβισμό χρειάζονται υποστήριξη και καθοδήγηση. Οι εκπαιδευτικοί και οι σχολικοί συμβούλοι πρέπει να είναι διαθέσιμοι για να τους βοηθήσουν να αντιμετωπίσουν την κατάστασή τους.
Προγράμματα και πρωτοβουλίες κατά του εκφοβισμού στο δημοτικό:
- Προγράμματα αγωγής στη συμπεριφορά: Συνδυάζουν την εκπαίδευση των παιδιών σε θέματα συμπεριφοράς, συναισθημάτων και αντίδρασης σε περιπτώσεις εκφοβισμού.
- Εβδομάδα κατά του εκφοβισμού: Σε αυτήν την εβδομάδα, τα σχολεία μπορούν να οργανώσουν εκδηλώσεις και δραστηριότητες για την ευαισθητοποίηση και την ενίσχυση της αλληλεγγύης.
- Εκπαιδευτικά προγράμματα για τους γονείς: Οι γονείς πρέπει να είναι ενημερωμένοι και εκπαιδευμένοι για τον εκφοβισμό, ώστε να μπορούν να στηρίξουν τα παιδιά τους και να συμβάλουν στην αντιμετώπιση του προβλήματος.
Ο εκφοβισμός στο δημοτικό μπορεί να αντιμετωπιστεί αποτελεσματικά μόνο με τη συνεργασία όλων των εμπλεκομένων μερών: Σχολείο, γονείς, παιδιά και κοινότητα, όλοι ενωμένοι.
Bullying και από καθηγητές…
Πολλές φορές, ο εκφοβισμός στο σχολείο δεν προέρχεται μόνο από τους μαθητές, αλλά και από τους καθηγητές. Ένα παράδειγμα εκφοβισμού από καθηγητή μπορεί να είναι όταν ένας καθηγητής ασκεί συστηματική ψυχολογική πίεση σε έναν μαθητή.
Αυτό μπορεί να συμπεριλαμβάνει:
- Συνεχείς επικρίσεις για την επίδοση του μαθητή στο σχολικό έργο.
- Επικρίσεις για την εμφάνιση, τη συμπεριφορά ή τα ενδιαφέροντα του μαθητή.
- Απειλές με αρνητικές συνέπειες, όπως χαμηλούς βαθμούς ή αναφορές στους γονείς.
- Συχνή απομόνωση ή αγνόηση του μαθητή στην τάξη.
- Ψυχολογική κακοποίηση με ειρωνείες, επικρίσεις, ή περιφρονητικές σχολικές δραστηριότητες.
Αυτές οι ενέργειες από έναν καθηγητή είναι μόνο επιζήμιες για τον μαθητή. Είναι σημαντικό να αντιμετωπίζονται τέτοιες καταστάσεις με σοβαρότητα. Και να αναφέρονται στις αρμόδιες αρχές, για έλεγχο και αντιμετώπιση του προβλήματος.
Αλλαγή σχολείου λόγω bullying; Είναι λύση;
Η αλλαγή σχολείου λόγω εκφοβισμού είναι ένα θέμα που αξίζει προσεκτική σκέψη. Πρόκειται για μια επιλογή που μπορεί να είναι απαραίτητη σε ορισμένες περιπτώσεις. Αλλά δεν αποτελεί πάντοτε την απόλυτη λύση.
Ορισμένα σημαντικά σημεία πρέπει να ληφθούν υπόψη είναι:
- Σοβαρότητα του εκφοβισμού: Πριν αποφασίσετε να αλλάξετε σχολείο, είναι σημαντικό να αξιολογήσετε τη σοβαρότητα του εκφοβισμού. Σε ορισμένες περιπτώσεις, μια αλλαγή σχολείου μπορεί να είναι η μόνη επιλογή, εάν η κατάσταση είναι ανεπίτρεπτη και ο εκφοβισμός είναι εξαιρετικά επιζήμιος για το παιδί.
- Συνομιλία με το παιδί: Είναι σημαντικό να συνομιλήσετε με το παιδί σας και να ακούσετε τις ανησυχίες του. Ορισμένα παιδιά μπορεί να προτιμούν να μείνουν στο ίδιο σχολείο και να αντιμετωπίσουν το πρόβλημα, με υποστήριξη και προστασία από τους γονείς.
- Συνεργασία με το σχολείο: Πριν αποφασίσετε για αλλαγή σχολείου, επικοινωνήστε με τη διοίκηση του τρέχοντος σχολείου. Οι σχολικές αρχές πρέπει να είναι ενήμερες για τον εκφοβισμό. Και να λάβουν μέτρα για να τον αντιμετωπίσουν.
- Αξιολόγηση του νέου σχολείου: Εάν αποφασίσετε να αλλάξετε σχολείο, είναι σημαντικό να αξιολογήσετε το νέο σχολείο. Βεβαιωθείτε ότι προσφέρει ένα ασφαλές και υποστηρικτικό περιβάλλον.
Η αλλαγή σχολείου είναι μια σοβαρή απόφαση… Και πρέπει να γίνεται με προσεκτική σκέψη και μετά από διάλογο, με το παιδί σας. Στόχος πρέπει να είναι η δημιουργία ενός ασφαλούς και υγιούς περιβάλλοντος για το παιδί, όπου μπορεί να αναπτύξει το δυναμικό του, χωρίς φόβο και άγχος.
Καταγγελία για bullying στο σχολείο σε σχολικό σύμβουλο
Οι μαθητές πρέπει να γνωρίζουν πώς να καταγγείλουν περιστατικά εκφοβισμού. Ποια είναι όμως τα βήματα που πρέπει να ακολουθήσουν;
Η καταγγελία ενός περιστατικού εκφοβισμού στο σχολείο, σε ένα σχολικό σύμβουλο είναι ένα σημαντικό βήμα για την αντιμετώπιση του προβλήματος.
Εδώ είναι τα βήματα που πρέπει να ακολουθήσει ένας μαθητής:
- Επικοινωνία με το σχολικό σύμβουλο: Το πρώτο βήμα είναι να επικοινωνήσετε με το σχολικό σύμβουλο. Οι σχολικοί σύμβουλοι είναι εκπαιδευμένοι να αντιμετωπίζουν τέτοια θέματα και να παρέχουν υποστήριξη.
- Εξηγήστε τα γεγονότα: Όταν μιλάτε με το σχολικό σύμβουλο, είναι σημαντικό να εξηγήσετε λεπτομερώς τα περιστατικά εκφοβισμού που έχετε βιώσει. Περιγράψτε τι έχει συμβεί, πότε, πού και με ποιους εμπλέκονται.
- Παρέχετε αποδείξεις: Εάν έχετε οποιαδήποτε αποδεικτικά στοιχεία, όπως μηνύματα, φωτογραφίες ή βίντεο που σχετίζονται με τον εκφοβισμό, παραδώστε τα στον σχολικό σύμβουλο.
- Συζήτηση για τις ανάγκες και τις ανησυχίες σας: Πέρα από την αναφορά του εκφοβισμού, συζητήστε τις ανάγκες και τις ανησυχίες σας με το σχολικό σύμβουλο. Αυτό μπορεί να σας βοηθήσει να λάβετε την κατάλληλη υποστήριξη.
- Συνεργασία με το σχολείο: Ο σχολικός σύμβουλος θα συνεργαστεί με το σχολείο για να αντιμετωπίσει το πρόβλημα. Μπορεί να προτείνει συγκεκριμένα μέτρα. Και να συνεργαστεί με τους εκπαιδευτικούς για την αντιμετώπιση του εκφοβισμού.
Η καταγγελία στον σχολικό σύμβουλο είναι ένα βήμα προς την κατεύθυνση της αντιμετώπισης του εκφοβισμού και της προστασίας των μαθητών. Είναι σημαντικό να αναφέρουν τα παιδιά τέτοια περιστατικά για να μπορέσουν να λάβουν την κατάλληλη υποστήριξη.
Μήνυση για bullying στο σχολείο
Σε κάποιες περιπτώσεις, η μήνυση μπορεί να είναι απαραίτητη για την αντιμετώπιση του εκφοβισμού. Πότε είναι απαραίτητο να καταφύγετε σε αυτό το βήμα;
Η υποβολή μήνυσης για εκφοβισμό στο σχολείο είναι σοβαρό βήμα. Και πρέπει να εξετάζεται με προσοχή. Είναι δυσυχώς απαραίτητη σε ορισμένες περιπτώσεις, όταν άλλα μέτρα αποτυγχάνουν ή όταν ο εκφοβισμός είναι ιδιαίτερα σοβαρός και απειλεί την ασφάλεια και το ψυχοκοινωνικό καλό του μαθητή.
Εδώ είναι ορισμένα κριτήρια όπου η υποβολή μήνυσης ενδέχεται να είναι απαραίτητη:
- Σοβαρότητα του εκφοβισμού: Όταν ο εκφοβισμός είναι ιδιαίτερα σοβαρός, με σοβαρές σωματικές ή ψυχολογικές επιπτώσεις στο θύμα, η μήνυση μπορεί να είναι αναγκαία, για να προστατευθεί ο μαθητής από τον νόμο.
- Αποτυχία των σχολικών αρχών: Εάν το σχολείο δεν έχει αντιμετωπίσει τον εκφοβισμό επαρκώς ή αγνοεί τα περιστατικά, η μήνυση μπορεί να αποτελέσει το μόνο τρόπο για να δράσουν οι κρατικές αρχές.
- Επαναλαμβανόμενοι εκφοβισμοί: Εάν ο εκφοβισμός επαναλαμβάνεται, παρά τις προσπάθειες του σχολείου να τον σταματήσει, η μήνυση μπορεί να είναι αναγκαία για να επιβληθούν περαιτέρω νομικά μέτρα.
- Κίνδυνος για το θύμα: Εάν υπάρχει συγκεκριμένος κίνδυνος για την ασφάλεια του θύματος, η μήνυση μπορεί να είναι αναγκαία για να προστατευθεί το θύμα από περαιτέρω βλάβη.
Σε περίπτωση που αποφασίσετε να υποβάλετε μήνυση, συνιστάται να συνεργαστείτε με έναν δικηγόρο ή να επικοινωνήσετε με τις τοπικές αρχές. Για να καθοδηγηθείτε σχετικά με τα νομικά βήματα που πρέπει να ακολουθήσετε. Η μήνυση είναι ένα μέσο που πρέπει να χρησιμοποιείται όταν δεν υπάρχουν άλλες εναλλακτικές λύσεις. Και όταν η ασφάλεια του μαθητή είναι σε άμεσο κίνδυνο.
Πώς να αντιμετωπίσετε το bullying στο σχολείο
Το bullying μπορεί να απειλήσει την σωματική ακεραιότητα αλλά ταυτόχρονα την συναισθηματική ασφάλεια των παιδιών μέσα στο σχολικό περιβάλλον, επηρεάζοντας παράλληλα και τις μαθησιακές τους ικανότητες. Ο καλύτερος λοιπόν τρόπος για να αντιμετωπίσει κάποιος τέτοια φαινόμενα και επιθετικές συμπεριφορές είναι να της σταματήσει πριν καν αρχίσουν. Τι εννοούμε με αυτό;
Υπάρχει ένας μεγάλος αριθμός πραγμάτων – πράξεων – αντιδράσεων που θα μπορούσαν να γίνονται από την πλευρά των εκπαιδευτικών για να αποτρέψουν τέτοια φαινόμενα. Καθιστώντας το σχολείο, ασφαλές για όλα τα παιδιά.
Η εκπαίδευση των δασκάλων / καθηγητών και όλων των μελών της σχολικής κοινότητας, μαζί με την εκπαίδευση των μαθητών σε θέματα bullying για την πρόληψη και αποτροπή βίαιων συμπεριφορών στα σχολεία, φαίνεται να είναι η πιο αποτελεσματική μέθοδος για την αντιμετώπιση τέτοιων φαινομένων.
Προκειμένου όμως να αντιμετωπιστεί αποτελεσματικά αυτό το πρόβλημα, ο οργανισμός ΔΙΟΦΑΝΤΟ – Ινστιτούτο Τεχνολογίας Υπολογιστών και Εκδόσεων (Ι.Τ.Υ.Ε.) παρουσίασε στο υπουργείο Παιδείας την ηλεκτρονική πλατφόρμα καταγγελιών για το bullying. Η πλατφόρμα αυτή αποτελεί ένα σημαντικό βήμα προς τη δημιουργία ενός εκπαιδευτικού περιβάλλοντος που να είναι ασφαλές, υποστηρικτικό και ενθαρρύνει την ανοιχτή επικοινωνία για τα θέματα του bullying.
Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με την πλατφόρμα κατά του bullying πατήστε στον παρακάτω σύνδεσμο
Πλατφορμα Καταγγελιών Bullying στο σχολείο
Επιπλέον παραθέτουμε ακόμα και ορισμένα παραδείγματα για σκέψη και συζήτηση εντός των σχολικών μονάδων.
4 δραστηριότητες που μπορούν να διδάσκουν τα παιδιά κατά του bullying στο σχολείο
Το σχολείο δεν χρειάζεται απαραίτητα κάποιο επίσημο πρόγραμμα ώστε να είναι σε θέση να αποτρέψει βίαιες συμπεριφορές. Μπορεί να συμπεριλάβει στο σχολικό πρόγραμμα απλές δράσεις και δραστηριότητες, που διδάσκουν τα παιδιά σχετικά με το bullying, όπως:
- Έρευνα στο διαδίκτυο στα πλαίσια του μαθήματος.
- Παρουσιάσεις εντός του σχολείου με θέμα την αποτροπή του bullying.
- Συζητήσεις – Εκθέσεις με σχετικά θέματα πχ βίαιη συμπεριφορά , αναφορά περιστατικών βίας εντός της σχολικής μονάδας.
- Οι προεκτάσεις του bullying μέσα από μια καλλιτεχνική δραστηριότητα, όπως π.χ μια θεατρική παράσταση.
Οι παραπάνω δράσεις θα βοηθήσουν όλα τα παιδιά να κατανοήσουν σε βάθος την σπουδαιότητα του φαινομένου και την σημασία που έχει η αποτροπή περιστατικών βίας, ανάμεσα στους μαθητές.
30 Τρόποι Αντιμετώπισης Του Σχολικού Εκφοβισμού Στο Γενικότερο Πλαίσιο Πρόληψης Του Bullying Στο Σχολείο
Α. Πώς Ο Υπεύθυνος αντι-Bullying Μπορεί Να Παρέμβει Αποτελεσματικά Σε Ατομικό Επίπεδο
Ο σχολικός εκφοβισμός (bullying) χρειάζεται στοχευμένη, παιδαγωγική και συναισθηματικά έξυπνη παρέμβαση που να αγγίζει τον πυρήνα του προβλήματος — το ίδιο το παιδί, είτε αυτό είναι θύμα είτε θύτης. Ο υπεύθυνος bullying ή ο δάσκαλος, που γνωρίζει καθημερινά τα παιδιά, έχει τη δυνατότητα να αναπτύξει μια προσωπική και θεραπευτική σχέση εμπιστοσύνης, βοηθώντας το παιδί να ξαναβρεί την ισορροπία του, να μάθει να επικοινωνεί σωστά και να προστατεύει τον εαυτό του.
Ακολουθούν οι 10 πρώτοι τρόποι παρέμβασης σε ατομικό επίπεδο για το πώς μπορούν να εφαρμοστούν μέσα στο σχολείο.
1. Ατομικές συναντήσεις ενδυνάμωσης με το παιδί–θύμα
Στόχος: Να βοηθηθεί το παιδί να ξαναβρεί την αυτοεκτίμηση και την εμπιστοσύνη στον εαυτό του.
Παράδειγμα:
Η δασκάλα καλεί το παιδί στο διάλειμμα για μια σύντομη συζήτηση. Του ζητά να γράψει σε ένα χαρτί τρία πράγματα που κάνει καλά (“Ζωγραφίζω όμορφα”, “Είμαι καλή φίλη”, “Παίζω δίκαια”). Στη συνέχεια του λέει:
“Αυτά είναι τα δικά σου δυνατά σημεία. Κάθε φορά που κάποιος σε κοροϊδεύει, να θυμάσαι ποια είσαι πραγματικά.”
Έτσι, το παιδί αρχίζει να επαναδομεί την εικόνα του εαυτού του με θετικό τρόπο.
2. Εκμάθηση στρατηγικών αυτοπροστασίας
Στόχος: Το παιδί να μάθει πώς να απομακρύνεται με ασφάλεια και πώς να ζητά βοήθεια.
Παράδειγμα:
Ο υπεύθυνος bullying κάνει με το παιδί “παιχνίδι ρόλων”. Παίζει τον ρόλο ενός συμμαθητή που το κοροϊδεύει και του δείχνει βήμα–βήμα τι να κάνει:
- Να πάρει μια ανάσα.
- Να πει με ήρεμο τόνο “Δεν μου αρέσει αυτό που λες.”
- Να φύγει από το σημείο και να πάει κοντά στον εφημερεύοντα ή στην ομάδα φίλων του.
Στη συνέχεια, το παιδί εξασκείται να το κάνει μόνο του.
3. Αναδόμηση αρνητικών πεποιθήσεων
Στόχος: Να αλλάξει ο τρόπος που το παιδί σκέφτεται για τον εαυτό του (“Φταίω εγώ”, “Δεν αξίζω”).
Παράδειγμα:
Κατά τη συζήτηση, ο δάσκαλος ακούει το παιδί να λέει:
“Μάλλον φταίω εγώ που με κοροϊδεύουν, γιατί είμαι διαφορετικός.”
Ο δάσκαλος απαντά:
“Δεν φταις εσύ για τη συμπεριφορά των άλλων. Ο καθένας έχει δικαίωμα να είναι διαφορετικός. Το λάθος είναι να προσβάλλεις, όχι να είσαι ο εαυτός σου.”
Με αυτόν τον τρόπο, βοηθά το παιδί να αντικαταστήσει την ενοχή με αυτοαποδοχή.
4. Αναπνοές και τεχνικές χαλάρωσης
Στόχος: Να μάθει το παιδί να ελέγχει το άγχος και τον φόβο που νιώθει στο σχολείο.
Παράδειγμα:
Πριν το μάθημα ή το διάλειμμα, ο δάσκαλος καθοδηγεί το παιδί σε μια απλή άσκηση αναπνοής:
“Πάρε αργή ανάσα από τη μύτη για 4 δευτερόλεπτα, κράτα για 3, και βγάλε αργά από το στόμα. Φαντάσου ότι φυσάς απαλά ένα κεράκι.”
Αυτό επαναλαμβάνεται τρεις φορές. Το παιδί νιώθει σιγά σιγά ότι έχει έλεγχο του σώματός του και του άγχους του.
5. Επίλυση συγκρούσεων μέσα από παιχνίδι ρόλων
Στόχος: Να μάθει το παιδί να διαχειρίζεται διαφωνίες χωρίς επιθετικότητα ή φόβο.
Παράδειγμα:
Ο δάσκαλος οργανώνει μικρή δραστηριότητα: δύο παιδιά “τσακώνονται” για μια μπάλα. Ο υπεύθυνος τούς δείχνει πώς να εκφράζουν τα συναισθήματά τους:
“Θύμωσα όταν πήρες τη μπάλα χωρίς να ρωτήσεις.”
“Μπορούμε να παίξουμε μαζί, αλλά θέλω να με ρωτάς πρώτα.”
Με αυτόν τον τρόπο, τα παιδιά μαθαίνουν πρακτικά τι σημαίνει σεβασμός και επικοινωνία.
6. Προγράμματα κοινωνικών δεξιοτήτων
Στόχος: Να ενισχυθεί η ένταξη του παιδιού στην ομάδα των συνομηλίκων.
Παράδειγμα:
Η δασκάλα βάζει το παιδί που έχει δεχθεί εκφοβισμό σε μικρή ομάδα τριών μαθητών για να φτιάξουν μια αφίσα για την “Εβδομάδα Φιλίας”. Στο τέλος της δραστηριότητας, το παιδί νιώθει ότι συνέβαλε δημιουργικά, ενώ οι άλλοι μαθητές το βλέπουν ως ενεργό μέλος της ομάδας.
7. Συνεργασία με τους γονείς
Στόχος: Να ενισχυθεί η συναισθηματική στήριξη στο σπίτι.
Παράδειγμα:
Ο δάσκαλος επικοινωνεί με τους γονείς του παιδιού και προτείνει να δημιουργήσουν έναν “χρόνο σύνδεσης” κάθε βράδυ, όπου θα συζητούν για τη μέρα του χωρίς διακοπές ή συμβουλές. Ακόμη και δέκα λεπτά ημερησίως αρκούν για να νιώσει το παιδί ότι έχει “ασφαλές λιμάνι” όπου μπορεί να μιλήσει ανοιχτά.
8. Παρακολούθηση της πορείας του παιδιού
Στόχος: Να υπάρχει συνεχής εικόνα προόδου και σταθερότητα.
Παράδειγμα:
Ο υπεύθυνος bullying σημειώνει κάθε εβδομάδα τρία πράγματα:
- Πώς ήταν η διάθεση του παιδιού;
- Αν δέχτηκε ή προκάλεσε περιστατικό.
- Τι κατάφερε να κάνει καλύτερα.
Κάθε δύο εβδομάδες συζητούν μαζί τα δεδομένα. Το παιδί βλέπει τη βελτίωσή του, κάτι που το ενθαρρύνει να συνεχίσει.
9. Εργασία με τον θύτη
Στόχος: Να μάθει να αναγνωρίζει τα συναισθήματα των άλλων και να ελέγχει τον θυμό του.
Παράδειγμα:
Ο δάσκαλος ζητά από το παιδί–θύτη να περιγράψει πώς πιστεύει ότι ένιωσε ο συμμαθητής που πείραξε. Στη συνέχεια, διαβάζουν μια σύντομη ιστορία για ένα παιδί που μετανιώνει για τον εκφοβισμό και τη συζητούν. Το παιδί αρχίζει να κατανοεί το συναίσθημα του άλλου και να σκέφτεται διαφορετικά τη συμπεριφορά του.
10. “Συμβόλαιο αλλαγής” με τον θύτη
Στόχος: Να ενισχυθεί η συνέπεια, η υπευθυνότητα και η θετική αλλαγή συμπεριφοράς.
Παράδειγμα:
Ο δάσκαλος, το παιδί και οι γονείς του συμφωνούν σε ένα γραπτό “συμβόλαιο”:
- Στόχος: “Δεν θα κοροϊδέψω κανέναν στο διάλειμμα για μία εβδομάδα.”
- Ανταμοιβή: 10 λεπτά παραπάνω παιχνίδι ή δραστηριότητα της επιλογής του στο τέλος της εβδομάδας.
- Αξιολόγηση: Ο δάσκαλος συμπληρώνει μια “κάρτα θετικής συμπεριφοράς”.
Αυτό το απλό εργαλείο λειτουργεί σαν γέφυρα εμπιστοσύνης και ενισχύει τη συνέπεια του παιδιού.
Η παρέμβαση σε ατομικό επίπεδο ως μια παιδαγωγική διαδικασία ενδυνάμωσης.
Η παρέμβαση σε ατομικό επίπεδο είναι μια παιδαγωγική διαδικασία ενδυνάμωσης. Ο δάσκαλος ή ο υπεύθυνος bullying γίνεται παράδειγμα ενσυναίσθησης και καθοδήγησης, δείχνοντας στα παιδιά ότι η αλλαγή δεν έρχεται με φόβο, αλλά με κατανόηση, υποστήριξη και συνέπεια. Όταν ένα παιδί —θύμα ή θύτης— νιώσει ότι κάποιος το ακούει, το καθοδηγεί και το πιστεύει, τότε ξεκινά η πραγματική μεταμόρφωση. 👉 Η ασφάλεια στο σχολείο δεν είναι τυχαία. Είναι αποτέλεσμα σχέσης, συνέπειας και φροντίδας.
Β. Παρέμβαση σε Επίπεδο Τάξης: Πώς Ο Δάσκαλος Δημιουργεί Κλίμα Σεβασμού Και Εμπιστοσύνης
Αφού ο υπεύθυνος bullying ή ο δάσκαλος εργαστεί μεμονωμένα με τα παιδιά που εμπλέκονται σε περιστατικά εκφοβισμού, το επόμενο βήμα είναι η παρέμβαση στο επίπεδο της τάξης. Η αλλαγή κουλτούρας δεν γίνεται μόνο ατομικά — χρειάζεται ομαδική εκπαίδευση, βιώματα και συλλογική ευθύνη. Στόχος είναι να δημιουργηθεί ένα ασφαλές και συνεργατικό μαθησιακό περιβάλλον, όπου όλα τα παιδιά νιώθουν ότι ανήκουν, γίνονται αποδεκτά και μαθαίνουν πώς να λύνουν διαφωνίες με σεβασμό. Ακολουθούν οι επόμενες 10 βασικές παρεμβάσεις σε επίπεδο τάξης, από την καθημερινότητα του σχολείου.
11. Ομαδικές δραστηριότητες ενσυναίσθησης
Στόχος: Να μπουν τα παιδιά “στη θέση του άλλου” και να κατανοήσουν τα συναισθήματα πίσω από μια πράξη.
Παράδειγμα:
Ο δάσκαλος ζητά από τους μαθητές να υποδυθούν σε ζευγάρια μια σκηνή: “Ένα παιδί κάθεται μόνο του στο διάλειμμα.” Ο ένας μαθητής παίζει τον ρόλο του παιδιού που νιώθει απομονωμένο, ο άλλος τον ρόλο του παρατηρητή που αποφασίζει να το πλησιάσει. Μετά τη δραστηριότητα, η τάξη συζητά:
“Πώς ένιωσες όταν έμεινες μόνος; Τι σε έκανε να νιώσεις καλύτερα;”
Μέσα από τη βιωματική εμπειρία, τα παιδιά κατανοούν ότι η ενσυναίσθηση γεννιέται μέσα από μικρές, ανθρώπινες πράξεις.
12. Συζητήσεις “κύκλου εμπιστοσύνης”
Στόχος: Να μάθουν τα παιδιά να εκφράζονται χωρίς φόβο, να ακούν και να αλληλεπιδρούν με σεβασμό.
Παράδειγμα:
Μία φορά την εβδομάδα, η δασκάλα οργανώνει έναν “κύκλο συζήτησης”. Τα παιδιά κάθονται σε κύκλο και περνούν ένα μικρό αντικείμενο (π.χ. μια μπάλα). Όποιος κρατά τη μπάλα, έχει τον λόγο. Το θέμα μπορεί να είναι απλό, όπως “Τι με κάνει να νιώθω χαρούμενος στο σχολείο” ή “Τι με στενοχωρεί”. Ο κανόνας είναι ένας: “κανείς δεν διακόπτει και δεν κρίνει.” Έτσι, χτίζεται εμπιστοσύνη, ενεργητική ακρόαση και σεβασμός.
13. Εκπαιδευτικά προγράμματα κατά του bullying
Στόχος: Να συνδεθεί η μάθηση με τη συναισθηματική αγωγή.
Παράδειγμα:
Η τάξη συμμετέχει στην “Εβδομάδα Φιλίας” (“Friendship Week”).
Κάθε μέρα έχει διαφορετικό θέμα:
- Δευτέρα: “Μια καλή πράξη για έναν συμμαθητή.”
- Τρίτη: “Γράφω ένα γράμμα ενθάρρυνσης.”
- Τετάρτη: “Ζωγραφίζω πώς μοιάζει η καλοσύνη.”
Στο τέλος της εβδομάδας, οι εργασίες γίνονται έκθεση στον πίνακα της τάξης. Τα παιδιά βλέπουν την καλοσύνη να παίρνει μορφή.
14. Δημιουργία “Κώδικα Τιμής της Τάξης”
Στόχος: Να αναλάβουν τα ίδια τα παιδιά ευθύνη για το κλίμα της ομάδας τους.
Παράδειγμα:
Ο δάσκαλος ζητά από την τάξη να σκεφτεί 5 κανόνες που κάνουν την τάξη “ασφαλή και ευχάριστη”.
Οι μαθητές προτείνουν:
- Μιλάμε με ευγένεια.
- Δεν αφήνουμε κανέναν μόνο του.
- Λύνουμε τα προβλήματα με λόγια, όχι φωνές.
- Ζητάμε συγγνώμη όταν πληγώνουμε κάποιον.
- Υπερασπιζόμαστε όποιον αδικείται.
Οι κανόνες γράφονται σε αφίσα και κολλιούνται στον τοίχο με τις υπογραφές όλων. Έτσι, η τάξη αποκτά δικό της “συμβόλαιο τιμής”.
15. Ανάθεση ρόλων υπευθυνότητας
Στόχος: Να ενισχυθεί η αίσθηση προσφοράς και ευθύνης.
Παράδειγμα:
Ο δάσκαλος αναθέτει σε μαθητές ρόλους όπως:
- “Φίλος Υποστήριξης” (παρακολουθεί αν κάποιο παιδί μένει μόνο του στα διαλείμματα και το προσκαλεί στο παιχνίδι).
- “Πρεσβευτής Ευγένειας” (σημειώνει και αναφέρει θετικά περιστατικά βοήθειας).
Οι ρόλοι αλλάζουν κάθε εβδομάδα, ώστε όλοι να βιώνουν την εμπειρία του να νοιάζεσαι για τους άλλους.
16. Δημιουργία μικτών ομάδων συνεργασίας
Στόχος: Να “σπάσουν” οι κλειστές παρέες και να ενισχυθεί η συνοχή της τάξης.
Παράδειγμα:
Κατά τη διάρκεια ενός project (π.χ. για την ανακύκλωση), ο δάσκαλος χωρίζει τα παιδιά σε μικτές ομάδες, συνδυάζοντας μαθητές που συνήθως δεν συνεργάζονται.
Στο τέλος, η κάθε ομάδα παρουσιάζει το έργο της. Η εμπειρία δείχνει ότι τα παιδιά ανακαλύπτουν νέες πλευρές των συμμαθητών τους — “δένουν” μέσα από τη συνεργασία, όχι τον ανταγωνισμό.
17. Δημόσια αναγνώριση θετικών συμπεριφορών
Στόχος: Να ενισχυθεί το παράδειγμα της καλοσύνης και του θάρρους.
Παράδειγμα:
Κατά τη διάρκεια του μαθήματος, ο δάσκαλος λέει μπροστά στην τάξη:
“Θα ήθελα να συγχαρώ τη Μαρία που χθες υπερασπίστηκε τη συμμαθήτριά της όταν την κορόιδευαν.”
Η θετική αναγνώριση στέλνει ξεκάθαρο μήνυμα: η ευγένεια και το θάρρος αξίζουν προσοχή, όχι μόνο τα λάθη.
18. Καλλιέργεια κουλτούρας μη ανοχής στη βία
Στόχος: Να εμπεδωθεί ότι η βία, η κοροϊδία και η σιωπή δεν έχουν θέση στην τάξη.
Παράδειγμα:
Η τάξη δημιουργεί ένα μικρό θεατρικό με τίτλο “Αν ήμουν στη θέση του”. Τα παιδιά παίζουν ρόλους θύτη, θύματος και παρατηρητή.
Μετά την παράσταση, ακολουθεί συζήτηση:
“Ποιος είχε τη δύναμη να αλλάξει την κατάσταση;”
Το θεατρικό γίνεται ένα ισχυρό μάθημα ενσυναίσθησης και στάσης ζωής.
19. Ενσωμάτωση ασκήσεων mindfulness στην αρχή του μαθήματος
Στόχος: Να μάθουν τα παιδιά να παρατηρούν και να ρυθμίζουν τα συναισθήματά τους.
Παράδειγμα:
Στην αρχή κάθε Δευτέρας, ο δάσκαλος αφιερώνει 2 λεπτά σε μια “άσκηση επίγνωσης”:
“Κλείστε τα μάτια και πάρτε μια βαθιά ανάσα. Σκεφτείτε ένα πράγμα που σας κάνει να νιώθετε ευγνωμοσύνη σήμερα.”
Αυτή η μικρή ρουτίνα μειώνει το άγχος, αυξάνει τη συγκέντρωση και ενισχύει το θετικό κλίμα.
20. Προώθηση συνεργατικών παιχνιδιών αντί για ανταγωνιστικά
Στόχος: Να αντικατασταθεί ο ανταγωνισμός με συνεργασία και χαρά.
Παράδειγμα:
Στο μάθημα της Φυσικής Αγωγής, ο δάσκαλος οργανώνει παιχνίδια όπου η επιτυχία εξαρτάται από την ομαδική προσπάθεια — όπως “Πέρασμα της μπάλας χωρίς να πέσει” ή “Ομαδική αποστολή γρίφου”. Όλοι κερδίζουν μόνο αν συνεργαστούν. Έτσι, η τάξη μαθαίνει ότι η νίκη δεν είναι εις βάρος κάποιου, αλλά χάρη στη συνεργασία.
Η τάξη είναι μια μικρή κοινωνία.
Αν εκεί καλλιεργηθεί σεβασμός, ενσυναίσθηση και συνεργασία, τότε το σχολείο γίνεται χώρος ασφάλειας και ανθρωπιάς. Ο ρόλος του δασκάλου ή του υπεύθυνου bullying δεν είναι απλώς να “σβήνει φωτιές”, αλλά να εμπνέει μια νέα κουλτούρα συνύπαρξης. Κάθε μικρή δραστηριότητα, κάθε συζήτηση, κάθε παράδειγμα χτίζει μέρα με τη μέρα μια γενιά μαθητών που ξέρουν να νοιάζονται, να σέβονται και να μιλούν όταν βλέπουν αδικία. 👉 Το σχολείο χωρίς φόβο δεν είναι όνειρο. Είναι αποτέλεσμα καθημερινής, συνειδητής παιδαγωγικής πράξης.
Γ. Παρεμβάσεις σε Επίπεδο Σχολείου
Όλο το σχολείο πρέπει να γίνεται “ασπίδα” ενάντια στο bullying, Η αντιμετώπιση του σχολικού εκφοβισμού δεν είναι υπόθεση ενός μόνο δασκάλου ή μιας τάξης. Είναι ευθύνη ολόκληρης της σχολικής κοινότητας: Διεύθυνσης, εκπαιδευτικών, μαθητών, γονιών και προσωπικού. Μόνο μέσα από συνεργασία, εκπαίδευση και κοινό όραμα μπορεί ένα σχολείο να μετατραπεί σε χώρο ασφάλειας, εμπιστοσύνης και σεβασμού. Ακολουθούν οι τελευταίες 10 πρακτικές παρεμβάσεις σε επίπεδο σχολείου που μπορούν να εμπνεύσουν πραγματική αλλαγή.
21. Εκπαίδευση εκπαιδευτικών για αναγνώριση και διαχείριση περιστατικών bullying
Στόχος: Οι εκπαιδευτικοί να γνωρίζουν πώς να αναγνωρίζουν τα πρώτα σημάδια και να επεμβαίνουν με σωστό τρόπο.
Παράδειγμα:
Το σχολείο διοργανώνει ένα ετήσιο σεμινάριο διάρκειας δύο ημερών με τίτλο “Αντιμετωπίζοντας το bullying στην τάξη”.
Οι δάσκαλοι εκπαιδεύονται από ειδικούς σε θέματα:
- αναγνώρισης λεκτικής και ψυχολογικής βίας,
- διαχείρισης θυμού και συγκρούσεων,
- τεχνικών αποκαταστατικής δικαιοσύνης.
Έπειτα, δημιουργείται ένα ενιαίο πρωτόκολλο αντίδρασης, ώστε κάθε εκπαιδευτικός να ξέρει πότε και πώς να επέμβει χωρίς φόβο ή σύγχυση.
22. Δημιουργία “Ομάδας κατά του Bullying”
Στόχος: Να υπάρχει συντονισμένη και οργανωμένη αντιμετώπιση κάθε περιστατικού.
Παράδειγμα:
Η “Ομάδα κατά του Bullying” να αποτελείται από τον Διευθυντή, έναν υπεύθυνο εκπαιδευτικό, τον κοινωνικό λειτουργό και τον σχολικό ψυχολόγο.
Η ομάδα συναντιέται μία φορά τον μήνα για:
- συζήτηση αναφορών,
- προγραμματισμό δράσεων πρόληψης,
- αξιολόγηση των προηγούμενων παρεμβάσεων.
Έτσι, η ευθύνη γίνεται συλλογική και κανένα περιστατικό δεν “ξεχνιέται” ή παραβλέπεται.
23. Σύστημα ανώνυμης αναφοράς περιστατικών
Στόχος: Να δίνεται στα παιδιά ένας ασφαλής και διακριτικός τρόπος να μιλήσουν όταν βλέπουν ή βιώνουν εκφοβισμό.
Παράδειγμα:
Το σχολείο τοποθετεί ένα “Κουτί Εμπιστοσύνης” στο διάδρομο, όπου οι μαθητές μπορούν να αφήνουν ανώνυμα σημειώματα με περιγραφές περιστατικών ή ανησυχιών.
Παράλληλα, να υπάρχει και μια online φόρμα στην ιστοσελίδα του σχολείου για όσους θέλουν να το κάνουν ηλεκτρονικά. Η “Ομάδα κατά του Bullying” εξετάζει τις αναφορές κάθε εβδομάδα με απόλυτη εχεμύθεια. Επιπλέον, η επίσημη πλατφόρμα του Υπουργείου Παιδείας (stop-bullying.gov.gr) δέχεται επώνυμες αναφορές από γονείς και μαθητές, διασφαλίζοντας εμπιστευτικότητα και έγκαιρη διαχείριση των περιστατικών από ειδικούς ψυχολόγους, κοινωνικούς λειτουργούς και εκπαιδευτικούς.
24. Καμπάνιες ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης
Στόχος: Να γίνει το μήνυμα κατά του εκφοβισμού ορατό και ζωντανό σε όλο το σχολείο.
Παράδειγμα:
Κατά τη διάρκεια του Νοεμβρίου, το σχολείο οργανώνει μια “Καμπάνια Σεβασμού”:
- Μαθητές φτιάχνουν αφίσες και βίντεο με μηνύματα ενάντια στη βία.
- Ο Διευθυντής καλεί έναν γνωστό αθλητή ή συγγραφέα να μιλήσει για την εμπειρία του.
- Στο προαύλιο προβάλλεται το σύνθημα “Μίλα – Μην Φοβάσαι – Δεν Είσαι Μόνος”.
Έτσι, το μήνυμα περνά όχι ως θεωρία, αλλά ως βίωμα και καθημερινή κουλτούρα.
25. Καθιέρωση “Ημέρας Σεβασμού & Ενσυναίσθησης”
Στόχος: Να αφιερωθεί μία μέρα τον χρόνο αποκλειστικά στην προώθηση της καλοσύνης και του σεβασμού.
Παράδειγμα:
Το σχολείο καθιερώνει την τελευταία Παρασκευή του Μαρτίου ως “Ημέρα Σεβασμού”. Οι μαθητές φορούν μπλε μπλουζάκια, φτιάχνουν “αλυσίδες καλοσύνης” με χαρτάκια που γράφουν πράξεις που έκαναν για να βοηθήσουν άλλους, και στο τέλος της ημέρας η αυλή γεμίζει με δεκάδες μηνύματα αγάπης και αποδοχής. Η εμπειρία μένει αξέχαστη — και λειτουργεί πιο δυνατά από κάθε διάλεξη. 🗓️ 6η Μαρτίου – Πανελλήνια Ημέρα κατά του Σχολικού Εκφοβισμού
Με οδηγία του Υπουργείου Παιδείας, όλα τα σχολεία αφιερώνουν ώρες δράσης για την ενημέρωση και την ευαισθητοποίηση των μαθητών. Οι δραστηριότητες περιλαμβάνουν προβολές, εικαστικά, βιβλία και συζητήσεις που ενώνουν τα παιδιά ενάντια στη βία και τον φόβο.
26. Συστηματική αξιολόγηση του σχολικού κλίματος
Στόχος: Να καταγράφεται τακτικά η ατμόσφαιρα στο σχολείο και να εντοπίζονται έγκαιρα προβλήματα.
Παράδειγμα:
Κάθε εξάμηνο, οι μαθητές συμπληρώνουν ανώνυμα ένα σύντομο ερωτηματολόγιο με ερωτήσεις όπως:
- “Αισθάνεσαι ασφαλής στο σχολείο;”
- “Έχεις δει περιστατικά βίας το τελευταίο διάστημα;”
- “Ξέρεις σε ποιον να απευθυνθείς αν κάτι σε ενοχλεί;”
Τα αποτελέσματα αναλύονται από την Ομάδα Κατά του Bullying, η οποία σχεδιάζει νέες δράσεις βάσει των απαντήσεων.
27. Εκπαίδευση μαθητών–διαμεσολαβητών
Στόχος: Να δοθεί στους μαθητές η ευκαιρία να μάθουν δεξιότητες ειρηνικής επίλυσης συγκρούσεων, χωρίς βεβαία να αναλαμβάνουν την ευθύνη και το βάρος για πραγματικά περιστατικά.
Παράδειγμα:
Μια ομάδα 10 μαθητών της ΣΤ’ Δημοτικού συμμετέχει σε εκπαιδευτικά παιχνίδια και role-playing για να μάθει πώς να ακούν, να κατανοούν και να βοηθούν “συμμαθητές” σε μικρές προσομοιωμένες διαφωνίες. Οι μαθητές–διαμεσολαβητές καθοδηγούνται πάντα από τον δάσκαλο ή τον υπεύθυνο bullying, αποκτώντας δεξιότητες συνεργασίας και ενσυναίσθησης χωρίς βέβαια πραγματική ευθύνη και το βάρος για πραγματικά περιστατικά… Εδώ θέλει βέβαια και την δέουσα προσοχή από τους δασκάλους, καθώς αυτές οι ηλικίες είναι ιδιαίτερα ευαίσθητες και η σωστή καθοδήγηση είναι άκρως απαραίτητη από τους δασκάλους και τους υπεύθυνους της αντιμετώπιση του εκφοβισμού.
28. Συνεργασία σχολείου – γονέων μέσω κοινών projects
Στόχος: Να γεφυρωθεί η επικοινωνία μεταξύ σχολείου και οικογένειας, ώστε όλοι να κινούνται προς την ίδια κατεύθυνση.
Παράδειγμα:
Το σχολείο διοργανώνει την “Εβδομάδα Οικογένειας”:
- Γονείς και παιδιά φτιάχνουν μαζί μια “Τοίχο Καλοσύνης”,
- συμμετέχουν σε παιχνίδια συνεργασίας,
- ακούν ομιλία για τη σημασία της επικοινωνίας στο σπίτι.
Όταν οι γονείς συμμετέχουν ενεργά, το παιδί αισθάνεται ότι υπάρχει συνέχεια μεταξύ σχολείου και σπιτιού, και το μήνυμα ενάντια στο bullying γίνεται σταθερό και ισχυρό.
29. Πολιτική μηδενικής ανοχής στη βία
Στόχος: Να είναι ξεκάθαρο ότι κάθε μορφή βίας έχει συνέπειες, χωρίς όμως τιμωρητική διάθεση, αλλά με παιδαγωγικό σκοπό.
Παράδειγμα:
Η Διεύθυνση ανακοινώνει έναν σαφή Κανονισμό Συμπεριφοράς: Κάθε περιστατικό εξετάζεται, οι εμπλεκόμενοι καλούνται να αναλάβουν ευθύνη και να συμμετέχουν σε δράσεις αποκατάστασης (π.χ. συγγραφή επιστολής συγγνώμης ή συμμετοχή σε κοινό project). Η συνέπεια να είναι σταθερή, δίκαιη και γνωστή σε όλους — Αυτό είναι που χτίζει εμπιστοσύνη.
30. Ετήσια αξιολόγηση και προσαρμογή δράσεων
Στόχος: Να εξετάζεται κάθε χρόνο τι λειτούργησε και τι χρειάζεται βελτίωση.
Παράδειγμα:
Στο τέλος της σχολικής χρονιάς, η Ομάδα Κατά του Bullying συντάσσει μια ετήσια αναφορά:
- ποια προγράμματα έγιναν,
- πόσα περιστατικά αντιμετωπίστηκαν,
- ποιες πρακτικές αποδείχθηκαν πιο αποτελεσματικές.
Η αναφορά παρουσιάζεται σε εκπαιδευτικούς και γονείς, και χρησιμοποιείται ως βάση για σχεδιασμό της επόμενης χρονιάς. Έτσι, το σχολείο εξελίσσεται συνεχώς και η προσπάθεια δεν σταματά ποτέ.
Επίλογος
Η ουσιαστική αλλαγή δεν έρχεται από μία δράση, αλλά από μια κουλτούρα ευθύνης και συνεργασίας. Όταν όλο το σχολείο — από τον διευθυντή ως τον τελευταίο μαθητή — πιστέψει ότι η ευγένεια είναι δύναμη και η σιωπή δεν είναι λύση, τότε δημιουργείται ένα περιβάλλον που “αγκαλιάζει” όλα τα παιδιά.
Το μήνυμα είναι απλό:
“Όλοι μαζί, εκπαιδευτικοί, γονείς και μαθητές, μπορούμε να χτίσουμε σχολεία όπου κανένα παιδί δεν θα φοβάται να είναι ο εαυτός του.” 🌱